منادیان حق

ترویج معارف اسلام ناب و انقلاب اسلامی
مشخصات بلاگ

ترویج معارف اسلام ناب و انقلاب اسلامی --- بندگی یعنی کار برای خدا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵ ب.ظ

«شیطان سه طایفه را وسوسه می‌کند»

درس هایی از آیه الله حق شناس؛

«شیطان سه طایفه را وسوسه می‌کند»

«انّ‌الشیطان لکم عدوّ فاتخذوه عدوّاً» (فاطر/6) شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بگیرید.

آیه الله حق شناس
«انّ‌الشیطان لکم عدوّ فاتخذوه عدوّاً» (فاطر/6) شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بگیرید.

شیطان سه طایفه را وسوسه می‌کند، اول؛ کسانی که از یاد خدا اعراض می‌کنند، مانند کسی که صبح مغازه‌اش را باز می‌کند و عصر هم می‌بندد و می‌رود، به هیچ‌‌چیز هم کاری ندارد! اگر هم حرفی به او بزنی، می‌گوید: کسب حلال است! اما نمی‌داند که کسب حلال مقرراتی دارد، احکامی دارد که باید یاد بگیرد. انگار برای این ساخته شده است که صبح بیاید مغازه را باز کند و شب هم ببندد! از هیچ یک از احکام اسلامی خبر ندارد، آقاجان!

طایفه دیگری که در معرض وسوسه شیطان‌اند، کسانی‌اند که احکام خدا را یک‌دستی گرفته‌اند. نماز را تند می‌خوانند. پروردگار به ملائکه می‌فرماید: چرا این بنده من با عجله نماز می‌خواند؟! مگر رزق و روزی او به دست غیر من است؟! چرا این‌طوری نمازش را می‌خواند؟! باید نماز را مقدمه حفظ اموالش بداند.

نقل شده است، وقتی اسکندر وارد آن شهر شد، گفت: آیا شماها نمی‌ترسید به اموالتان نقصی وارد شود؟ گفتند: خیر! ما توکلمان به پروردگار است، تمام اموالمان و خودمان همه در قبضه تصرف اوست. این است که کسی جرئت ندارد، نقصانی به اموال ما وارد کند!

طایفه دیگری که در معرض وسوسه شیطان‌اند، کسانی‌اند که در مقام غفلت به‌سر می‌برند، خودشان را در حضور و محضر پروردگار نمی‌بینند.

شیطان از پروردگار یک اختیاری گرفته است که از راه خون وارد عروق انسان می‌شود و او را وسوسه می‌کند. «ان الشیطان لیجری من ابن‌آدم مجری‌الدم». (عوالی اللئالی، لابن ابی‌جمهور الاحسایی/1/273)

▪ اطلاع کامل شیطان از وضعیت شما
شیطان کاملاً به وضعیات شما مطلع است که چه کسی احکام شرع را یک‌دستی گرفته و چه کسی خودش را در حضور پروردگار می‌داند و چه کسی نمی‌داند، چه کسی مراقب است و چه کسی مراقب نیست.

▪ مراقبه، راه محفوظ بودن از شر شیطان
پس بنابراین حضرت فرمودند: کسی از شرّ این خبیث (شیطان) محفوظ است که دائم در مقام مراقبه باشد و خودش را در حضور و محضر پروردگار بداند؛ در ادامه هم فرمودند: آن کسی که شب و روزش را بی‌تفاوت می‌گذراند، دائم صید شیطان است. «و اما المهمل لاوقاته فهو صیدالشیطان». (مصباح‌الشریعة/80)

▪ تضرع به درگاه پروردگار
حضرت در ادامه می‌فرمایند: با التجا و تضرع به درگاه پروردگار، به ریسمان محکم الهی چنگ بزن. «فاعتصم بحبل الله الاوثق فهو الالتجاء الی‌الله».

یک‌قدم باید شما بیایید، تا پروردگار ده قدم به سوی شما بیاید. شیطان یک جبهه است، نفس هم یک جبهه است. شیطان از اعوان و یاران نفس است و به وسوسه‌های نفس کمک می‌کند.

▪ برای درمان قساوت قلب چه کنم؟
یک کسی به بنده گفت: آقا! من قساوت قلب پیدا کرده‌ام. برای درمان این بیماری چه کنم؟ گفتم: چند چیز است که رفع قساوت قلب می‌کند:
حضور در مسجد؛ اول، آمدن به مسجد است که پروردگار عزیز قلب کسی را که به مسجد بیاید را مورد نظر قرار می‌دهد و قلبش را از قساوت خارج می‌کند. همنشینی با دانشمندان دین؛ دومین چیزی که قساوت قلب را می‌برد، همنشینی با دانشمندان دین است. نماز شب؛ سومین چیزی هم که قساوت قلب را می‌برد، نماز شب است.

دردهایتان را به خدا بگویید
آیا جایز است از اول مغرب تا اذان صبح تلویزیون ببینید، استراحت کنید، داداش‌جون! و با پروردگار نیایش نکنید، دردهایتان را به او نگویید؟!

▪ شیطان نماز شب، با قدرت‌ترین شیطان است
از همه شیاطین با قدرت‌تر، شیطانی است که موظف است اشخاصی را که می‌خواهند نماز شب بخوانند را وسوسه کند؛ این شیطان در وسوسه خیلی استاد است.

▪ شیطان، داناترین شخص بعد از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است!
بعد از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ، شیطان داناترین شخص است (لو کان للعلم من غیرالتقی شرف لکان اشرف خلق‌الله ابلیساً) که می‌گوید: باباجان! نماز شب مستحب است، باید به فکر سلامت بدن خودت باشی، تو محصلی، باید بخوابی تا فردا از درس عقب نمانی! وسوسه‌هایی می‌کند که به هر دانشمندی بگویید، می‌گوید: درست است!

▪ پروردگار در سحرها به قلب‌های شما نگاه می‌کند
شیطان این وسوسه‌ها را می‌کند، اما نمی‌دانی داداش‌جون که پروردگار در سحرها به قلب‌های شما نگاه می‌کند، شما را نورانی می‌کند، رزق فردای شما را مهیا می‌کند. «انّ‌الله تبارک وتعالی ینظر فی‌الاسحار الی قلوب المتیقظین». (محجة البیضاء، فیض الکاشانی/2/399)

منبع: وبسایت افق حوزه
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۴
محمد رفیع