منادیان حق

ترویج معارف اسلام ناب و انقلاب اسلامی
مشخصات بلاگ

ترویج معارف اسلام ناب و انقلاب اسلامی --- بندگی یعنی کار برای خدا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۰۵:۱۴ ب.ظ

نقد و بررسی شیطان پرستی مدرن


                             نقد و بررسی شیطان پرستی مدرن

 

شیطان پپرستی هم نقشه ای استعماری برای استثمار ملتها

    شیطان پرستی مدرن فرقه ای است که در سال 1966 در سانفرانسیسکو آمریکا توسط شخصی به نام آنتوان لاوی تاسیس شده است .شیطان پرستی مدرن در بستر تاریخی خود دیرینه ای در تاریخ جادوگری و ارتباط باشیاطین دارد .به ویژه جادوی سیاه که در رنسانس شکل می گیرد و هدفش مبارزه با مقدسات ادیان به ویژه مسیحیت است .آئین های انحرافی نظیر میترائیزم و عملکرد ناصحیح کلیسا در قرون وسطی و فضای فکری دوران رنسانس و مدرن، بستر های حاصلخیز پیدایش این فرقه هستند .اما در نگاهی عمیق تر، طرح شیطان پرستی  به عنوان یکی از نشانه های ظهور مسیح ، مهره ای در بازی شطرنج بزرگتر به نام  اپوکالیپس یا آخر الزمان است که امروزه در آمریکا ، توسط ایوانجلیست ها تبلیغ می شود.همچنین استفاده های سیاسی و فرهنگی از این فرقه ضاله ، از جمله اهداف طراحان این فرقه است .

در این نوشتاربحث مورد نظر، نقد و بررسی فرقه ضاله شیطان پرستی است .ما در تحلیل خود به دنبال این مسئله هستیم که آیا این فرقه دارای بستر و پیشینه تاریخی هست یا خیر؟ و در صورت دارا بودن، بسترهای فرهنگی و فکری آن چیست؟ با بررسی این مسئله هم تبار شناسی شیطان پرستی مشخص می شود و هم ویژگی های خاص شیطان پرستی مدرن معلوم می گردد.همچنین می کوشیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که هدف از ایجاد این فرقه و طرح پررنگ شیطان‌پرستی در دنیای کنونی چیست ؟ و گردانندگان و طراحان این فرقه چه سودی از برجسته کردن چنین افکاری می برند؟

    در مجموع با طرح این پرسشها و پاسخ به آن ها کوشش می شود تا پیشینه و دیرینه شناسی شیطان پرستی در تاریخ غرب مشخص گردد و با ذکر اختصاری از اصول فکری این فرقه، شرایط کنونی اش بیان گردد و در نهایت با بررسی اهداف و زوایای پنهان این فرقه، نوعی آینده نگری و غایت شناسی نیز از نظر دور نگردد.

2-    بشر از دیرباز با شر و نیروهای مرموز غیبی در حوزه ی نظر و عمل خویش روبرو بوده است و به ویژه آن گاه که از تفکر الهی انبیا به دور بوده و در هضم معرفتی عدل الهی در ساختار جهان دچار مشکل شده ، در گیری جدی تری با این مسئله داشته است . از این جهت، شبهه شر یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشری است که قدمتی به اندازه تاریخ تفکر دارد و تا به امروز در مباحث فلسفه دین ، ادامه یافته است .

 از این شرور یکی شیطان است. مواجهه بشر با این موجود شکل های مختلفی به خود دیده است .علی رغم تحذیر ادیان الهی، گاه این مواجهه اسرار آمیز از تقابل به تعامل می رسیده است .این تعامل نیز گاه به چنان گرایشی رسیده است که مفهومی به نام شیطان پرستی شکل گرفته است .البته شیطان پرستی معانی و مفاهیم مختلفی دارد ، که لازم است از یکدیگر تمیز یابند :

شیطان پرستی به مفهوم اعم پیروی از هوی نفس و فریب وسوسه های شیطان را خوردن است که در قران کریم به آن اشاره شده است :

 اَلَم اَعهَد اِلَیکُم یا بَنی آدَم اَن لا تَعبُدوا الشَّیطان اِنَّه لکُم عدوٌ مُبین (یس(36)، آیه6)

«ای بنی آدم آیا با شما عهد نکردم که شیطان را نپرستید که همانا او دشمن آشکاری برای شماست .»

    در حقیقت در این مفهوم ، منظور از تعبد شیطان ، پیروی از شیطان و گرایش به گناه ، گسستن عهد الست و فراموش کردن این نکته است که شیطان دشمن آشکار انسان ها است .

   آن چه در این بحث مورد نظر ما است فرقه ای است که در دوران مدرن تحت عنوانsatanism  یا شیطان پرستی شکل گرفته است . این شیطان پرستی در سال 1966 توسط شخصی به نام «آنتوان اِس زاندر لاوی» (Anton Szandor Lavey) در شهر سانفرانسیسکو آمریکا با تاسیس کلیسای شیطان (The church of satan)  شکل می‌گیرد. در سال 1975 شخصی به نام «مایکل آکوئینو» (Micheale Aquino) دراثر اختلافات فکری و مدیریتی با لاوی به تاسیس معبد سِت ) temple of set)، دست می زند .کلیسای شیطان لاوی نیز پس از مرگ وی توسط پیتر گیلمور از سال 2001 اداره می شود . آخرین اثر او کتاب مقدس شیطانی است (The satanic scripture) که در سال 2007 منتشر شد. (نگ: صدیقی، 1386: 65-63)  

    شیطان پرستی جدید در برخی گرایش های خود بیش از این که به وجود خارجی شیطان توجه داشته باشد به شیطان باطنی و گرایش به گناه و هوی و هوس نظر دارد. رهایی از هر قانون و تکلیف و گسستن همه فرامین دینی و الهی از ویژگی های این فرقه است .در حقیقت شیطان برای آ ن ها نماد عصیان و نافرمانی و آنارشیزم است.

3-    شیطان‌پرستی مدرن، کوله‌باری از علائم  فرهنگی- تاریخی بر دوش دارد. علائم، نمادها و اسامی خدایان باستانی مصر، ایران و چین و... مانند: سِت خدای شر مصر، اهریمن زرتشت، بین و یانگ (خیر و شر ) تائوئیزم چین؛ ردِّ پای سمبلیک این فرقه را تا دوردست‌ها نشان می‌دهد. این مسئله منجر به طرح پرسشی مهم شده است که پاسخ آن ما را به بررسی تبارشناسی شیطان‌پرستی سوق می‌دهد. و آن پرسش این است که آیا ظهور این فرقه در دنیای جدید یک پدیده دفعی است که به یکباره کلید خورده است و یا پدیده‌ای است که در بستر یک جریان تاریخی و مسبوق به سوابقی در ادیان و فرق مختلف جهان است؟

    برخی معتقدند، شیطان پرستی مدرن بیشتر سودای هنجار شکنی و آنارشیزم دارد تا پرستش عبادی موجودی خارجی به نام شیطان: «شیطان‌پرستی جدید برخلاف شیطان‌پرستی قدیمی اعتقادی به وجود شیطان خارجی ندارد بلکه شیطان‌پرستی جدید شیطان را در طبیعت و در وجود هر انسانی می داند و این باطن هر کسی است که شیطان در آن وجود دارد».

    البته این مطلب عمومیت ندارد چرا که فی‌المثل در معبد ست مایکل آکوئینو ، انتخاب خدای شر مصری یعنی ست بدین منظور بوده است که یک خدای شر خارجی مورد پرستش قرار گیرد. اما به هر روی ایجاد هیاهو و پر رنگ کردن نام شیطان و اعمال شیطانی به هر دو شکل  ، هدف دیگری داشته است که در ادامه بحث بدان می‌پردازیم.

آن‌ها می‌کوشند در علائم خود با نماد هایی نظیر صلیب وارونه و در اعمال خود با هر چه رنگ و بوی شریعت و دین دارد مبارزه کنند . نجاست‌خواری ، خود‌آزاری (مازوخیسم) و آزادی جنسی و اباحیگری نمونه‌هایی از این دست هستند تا مخالفتی در برابر نجاسات دینی ، حفظ حق بدن، عفت و تقوی باشند.

هدونیزم یا لذت‌گرایی یکی دیگر از اصولی است که شیطان‌پرستان تبلیغ می‌کنند. نفی فلسفی جهان دیگر و مادیت فلسفی ثمره‌ای جز مادیت اخلاقی نخواهد داشت .

در انسان گرایی الحادی کوشش می‌شود تا با نفی خداوند و تئیزم ، انسان به عنوان خدای این جهان معرفی گردد .این اومانیزم الحادی به شکلی رادیکال و گستاخانه توسط شیطان‌پرستان تبلیغ می‌شود:

« من از نسلی هستم که جرات دارد به وجود خدا شک کند . بر توانایی او شک کند . نسلی که جرات دارد او را نقد کند ، او را انکار کند... چه کسی تو را خدا نامید؟ چه کسی تو را به این درجه منسوب کرد؟ از کجا آمدی؟ کجا زاده شدی؟ چه کسی تو را آفرید؟ جز این که انسان تو را آفرید!!!»

    این سخنان جسورانه تنها از فقر فکری و فلسفی شدید آنتوان لاوی حکایت می کند که بدون دانستن معنای واقعی ممکن و واجب، بیهوده می کوشد تا ممکن الوجودی چون انسان را از فقر امکان ذاتی برهاند و به مقام واجب الوجودی برساند .بی خبر از این که :

                       سیه رویی زممکن در دو عالم        جدا هرگز نشد و الله اعلم

    بر اهل نظر پوشیده نیست که اصولی نظیر اومانیزم و هدو نیزم و... مبانی دوران مدرن غرب را شکل داده است. پس طرح فرقه‌ای با این مبانی اگر چه ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد اما پدیده‌ای متناقض و یا ناسازگار با دوران مدرن نیست. این مسئله فرصت طرح و نشر را به آن فرقه داده است.

از دیگر ویژگی‌های شیطان‌پرستی مدرن استفاده ابزاری از هنر و سمبلیسم است. انواع سمبل‌ها و نشانه‌های اهریمنی مانند صلیب وارونه، هگزا گرام (ستاره شش پر داوود)، پنتاگرام (ستاره پنج پر معکوس)، بافومت(سر بز به عنوان نماد شیطان)، یین و یانگ (علامت خیر و شر در تائوئیزم چین) و... نمونه‌‌هایی از این سمبل‌ها هستند. گروه‌های موسیقی مختلف از متال‌ها و راک‌ها و... که توسط اشخاصی مانند مرلین مانسون اجرا می‌شود ، به عنوان گیتار الکتریکی شیطان است که جذابیت‌های کاذبی را در جهان ایجاد کرده است .

4-    شیطان پرستی در خدمت اپوکالیپس

     این همه پیشینه‌ی شیطان‌پرستی بود تا بدانیم شیطان‌پرستی مدرن پدیده‌ای ابتدا به ساکن و یا دفعی و آنی در جهان نبوده است بلکه غباری چند صد ساله در جادوگری و دیوشناسی و... را بر پیشانی دارد که توانسته است برای خود جایی باز کند و چندان چیز غریبی برای غربیان آن‌گونه که برای شرقیان است، نباشد. تاثیرات آئین‌های انحرافی نظیر میترائیزم و کابالا، عملکرد کلیسا در قرون وسطی و تحولات دنیای مدرن و پست مدرن همه دست به دست هم دادند تا بستری حاصلخیز را برای طرح شیطان‌پرستی فراهم کنند.

    اما پرسش مهم دیگری نیز قابل طرح است و آن این که اینک جهان را چه شده است که دوباره شیطان جان گرفته و سر از هزار توی پنهان و آشکار دین، فلسفه و هنر جهان مدرن و پست مدرن در آورده است؟ بازگشت مجّدد و پر رنگ شیطان در آمریکا و کشورهای اروپایی از فرقه‌های اجتماعی گرفته تا سینمای هالیوود و موسیقی‌های متال و راک و... داستان را از صرف یک فرقه انحرافی و ضاله با چند موزیک ویدئو فراتر می‌برد .

    در پاسخ به این پرسش مهم لازم است تا به پروژه ای به نام اپوکالیپس (Apocalypse) یا آخر الزّمان توجه کنیم . نگاهی به باب اِشَعیا و دانیال نبی در تورات و باب مکاشفات یوحنّای انجیل مسأله را روشن می کند . سالهاست ،دین یهود که مدعی است آن مسیحایی که ظهور کرد مسیح دروغین بود و مسیح منجی در آخرالزّمان ظهور خواهد کرد ودین مسیحیّت که معتقد است مسیح پس از به صلیب کشیده شدن به آسمان عروج کرد تا درظهوری دیگر به زمین باز گردد؛درانتظار مسیحای آخرالزّمان به سرمی برد و هر از گاهی تاریخی برای ظهور او تعیین می کند .آخرین تعیین وقت ،سال 2000 بود و اینک سال 2012 را سال پایانی جهان می دانند که در آن سال نبرد آرماگدون به عنوان نبرد هسته ای نهایی و پایان جهان اتفاق می افتد وپس ازآن مسیح برای تشکیل یک حکومت جهانی باز می گردد . در باب مکاشفات یوحنای انجیل برای این ظهور علائمی مطرح شده است، نظیراحداث هیکل سلیمان وتخریب مسجد الاقصی، بازگشت اسرائیل ویهود به ارض موعود یعنی فلسطین و غیره... یکی از آن علائم ظهور شیطان و آنتی کریست (دجّال، ضدّ مسیح ) است که مردمان را به طرف خود می کشاند و شیطان پرستی و ابتذال و اباحیگری را رواج می دهد. این علائم و مراحل در مجموع به هفت مرحله می رسند که با نبرد آرماگدون در صحرای مگیدو پایان می یابد. (پروتستانتیزم، 1384: 90)

    از این رو در رساله دوم تسالونیکیان می‌بینیم که آمدن مسیح را موکول به آمدن ضد مسیح می‌کند:

زنهار کسی به هیچ وجه شما را نفریبد .زیرا که تا آن ارتداد اول واقع نشود و آن مرد شریر یعنی  فرزند هلاکت ظاهر نگردد ان روز نخواهد آمد که او مخالفت می کند و خود را بلند تر می سازد از هر چه به خدا یا معبود مسمی شود به حدی که مثل خدا در هیکل خدا نشسته خود را می نماید که خداست. (محمدیان، بی تا: 594)

    در بین مسیحیان دو اعتقاد در باب باز گشت مسیح موعود مطرح است . یکی ماقبل هزاره ای و یکی ما بعد هزاره ای: «جریان اول ماقبل هزاره است که اعتقاد دارند حکومت هزاره یا مسیح، یکباره ظهور و حکومت هزار ساله خوشبختی را آغاز می‌کند . اما جریان دوم به جریان مابعد هزاره معروف و معتقدند پادشاه هزاره، هزار سال پس از حاکمیت اخلاق مسیحی بر جهان ظهور خواهد کرد». (هلال، 1385: 319)

    از جمله کشیشان انجیلی و ایوانجلیست که بازگشت مسیح را تبلیغ می‌کنند یکی پت رابرتسون است که از ما قبل هزاره ای ها است . او در پیشگوئی خود چنین می گوید : « نظام نوین جهانی زمینه را برای حکومتی جهانی فراهم می سازد و این ایالات متحده است که راه را برای این نظام باز می کند و صحنه و میدان جهان آماده است تا رهبر (شیطان )بر نیروهای دولت جهانی حمله کند .استراتژی شیطان حمله مستقیم به دولت اسرائیل است ....نتیجه جنگ فرجام تاریخ ، برچیده شدن نظام نوین جهانی و بر پایی نظام الهی است .»

    با تأمل بر این مجموعه سخنان در می یابیم که آمدن مسیح منوط به آمدن ضد مسیح و گسترش ارتداد است. پس اگر کسی آمد و تعیین کرد پایان جهان فرا رسیده است و مسیح خواهد آمد، بدون شک باید نشانه‌های آمدن را نیز در مقابل داشته باشد. و طبق پیش‌بینی‌های کتاب مقدس تا آن فرزند هلاکت، چه شیطان باشد یا دجال به عنوان پسر شیطان، نیاید و آن ارتداد عظیم اتفاق نیافتد، مسیح نخواهد آمد. از این رو لازم است تا در نشانه‌سازی تصنعی مطابق با آموزه‌های کتاب مقدس و علائم پیش بینی شده، شرایط باور پذیری آن تعیین زمان جعلی را نیز فراهم  کند .در همین راستا شیطان پرستی مدرن ، رنگ و بوی انجیلی دارد.مخالفت تمرکز یافته با مسیحیت و کلیسا ، نشانه هایی مانند عدد ٦٦٦،سرود های مختلف به نام دجال در گروه‌های موسیقی، همه شواهدی بر این مدعاست .

    پیتر هاینینگ به عنوان یکی از محققین تاریخ جادوگری، به خوبی اشاره می کند که آن‌چه از قرن شانزدهم به بعد در جادوگری شکل می‌گیرد چیزی به نام جادوی سیاه یا بلک مس ) (black mass است. بلک مس در اعمال جادوگری و شیطانی خود به دنبال تحقیر و توهین به دین و کلیساست . همین جادو تا به شیطان پرستان مدرن ادامه می یابد :

بدین ترتیب جادوی سیاه با مراسم ننگین اش هر چند مخفیانه اما قاطعانه خود را تثبیت کرد.بعدها  در می یابیم که چگونه جادوی سیاه تا به امروز تداوم یافته است .تنها بعضی از مفاهیم آن برای سازگاری با شرایط متغیر اجتماعی تغییر کرده ، اما شالوده آن از نظر ترویج اعمال شیطانی از طریق انحراف جنسی و توهین به مقدسات کلیسای مسیح کوچکترین تغییری نکرده است. (هاینینگ، بی تا: 94)

    تلاش شیطان پرستان و تمرکزشان در مبارزه با مسیحیت و کلیسا نوعی خط موازی را شکل می دهد که گویای راز مهمی است .و آن راز این است که درحقیقت یک بار دیگرچون گذشته ها در قرون وسطی، شیطان در خدمت کلیسا قرارمی گیرد. از این رو شیطان پرستی در واقع نشانه ای آخرالزّمانی در شانتاژ افکار عمومی است که خود مهره ای در بازی شطرنج پروژه ی آخرالزمان است . این است که می بینیم در دل آمریکا و در بین ایوانجلیست ها که مسیحیان رادیکال آمریکا هستند و با حمایت دولتمردان مختلف از کلینتون و بوش گرفته تا سارکوزی یهودی در فرانسه که شب ها همسرش با گروه های موسیقی شیطان پرستی برنامه اجرا می کند ،دست به دست هم می دهند تا فرقه شیطان پرستی جان بگیرد ،با آنها دیدار می کنند وازمالیات معافشان می کنند  و این همه بی علت نیست.

5-    نتیجه

    در بررسی پدیده‌ها و جریانات جهان، نباید در بند ظواهر بمانیم و از اصل و پشت پرده‌ها غافل شویم. پرداختن به تاریخچه و نماد فرقه‌های نوظهور خوب است اما تا زمانی که ما را از متن دور نگرداند. شیطان‌پرستی، قطعه‌ای کوچک در پازل‌های بزرگتری نظیر پروژه اپوکالیپس است. حتی هم نوایی اصول فکری این فرقه نظیر اومانیزم ملحد، هدونیزم و... با مبانی دوران مدرن و انسان‌گرایی کابالایی و بهشت دنیوی یهودی، در حقیقت تاکید مؤکد و ترویج نقاب‌دار اندیشه‌هایی است که سال‌هاست به عنوان آخرین دست‌آوردهای فکر بشری تبلیغ می‌شوند.

    بازی‌های امروز جهان چنان پیچیده شده است که آن کس که مبلغ آموزه های دینی و مسیحیت رادیکال است با آن کس که در سایه، فرقه‌های ضاله را پشتیبانی می‌کند ، دو شخص نیستند. به عنوان مثال هم کشیشان انجیلی مانند جری فالول و پت رابرتسون ریشه در یهود دارند و هم سینمای یهودی هالیوود که تولیدات شیطانی و جادوگری را به جهان تزریق می‌کند. حاصل این ماجرا برای مردم جهان تنها تفرقه و جدال بی‌امان خواهد بود. از دیگر چیزها نیز می‌گذریم که چه مقدار در حوزه‌ی روابط سیاسی مانند حمله‌ی آمریکا به عراق- برای آن‌که شیطان از عراق به پا می‌خیزد- سود می برند و در ساختن انواع فیلم‌های هالیوودی طالع نحس، کنستانتین، پسرجهنّمی، مومیایی و... و موسیقی‌های مختلف چقدر پول به جیب می‌زنند. و جوانان با نشاط و سرشار از انرژی و تفکر را به جای تولید فکر و نوسازی ساختارهای مختلف کشورهای خود، مشغول تخیّل و تکثّر واهی و نجاست‌خواری و خون‌خواری و اباحیگری در یک محفل سیاه شیطان‌پرستی می‌کنند.

    خدا را، چشم اجتماعیِ بازی لازم است تا اتاق فکر خلوت و ساکت این دغدغه‌های شلوغ و فریادهای گیتار الکتریکی شیطان را ببیند و بداند بازیگر اصلی در سایه نشسته است؛ و این داستان‌ها هشیاری و تلاش و تفکر ما را می‌طلبد .(خلاصه ای از مقاله نقد شیطان پرستی مدرن)

 





موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۶
محمد رفیع